Matcha Poeder Gezond? | L-theanine: Super Aminozuur in Matcha Thee Poeder

RSS

Image van L-theanine op achtergrond

Is Matcha Poeder Gezond? Heb je je ooit afgevraagd waarom je zowel focus als ontspanning voelt na het drinken van een kop matcha? Waarschijnlijk heb je al gehoord dat matcha thee poeder tal van gezondheidsondersteunende voordelen heeft en een eenvoudige en heerlijke gewoonte is om aan je dagelijkse ritueel toe te voegen.

Maar wist je dat hoogwaardig matcha groene thee poeder de beste en meest natuurlijke geconcentreerde bron is van een aminozuur genaamd L-theanine? Klinische studies hebben aangetoond dat L-theanine je kan bijstaan in gezonde mentale focus, stress en spanningsgevoelens, de kwaliteit van je slaap, voedselverzadiging, en de negatieve bijwerkingen van cafeïne vermindert.

Heb je al overwogen om matcha thee poeder te drinken?

Begin met het op een natuurlijke manier aanvullen van  L-theanine door dagelijks matcha te drinken.

L-theanine is deels verantwoordelijk voor de umami smaaktinten van matcha.

Onderzoek suggereert dat L-theanine een bijdrage kan leveren aan verschillende aspecten van welzijn, zoals:

  • Ondersteuning van mentale focus
  • Bevordering van ontspanning en vermindering van stressgevoelens
  • Bijdrage aan een goede nachtrust
  • Harmonisatie van de effecten van cafeïne

Onze ceremoniële matcha's zijn van de hoogste kwaliteit met sterk geconcentreerde niveaus van L-theanine in elke portie. Één van de aspecten dat matcha poeder gezond maakt.

Waarom heeft matcha zulke geconcentreerde hoeveelheden L-theanine?

Groene thee staat bekend als een rijke bron van L-theanine, maar studies hebben aangetoond dat matcha veruit de beste bron van L-theanine is - tot wel vijf keer zoveel L-theanine als gewone groene thee bevat (20 mg versus 4 mg).

Matcha heeft hogere niveaus van L-theanine dan groene thee mede doordat matcha in de schaduw wordt gekweekt door Japanse boeren. Dat is een van de redenen dat matcha poeder gezond maakt. Matcha groeit voor een langere periode in de schaduw, terwijl reguliere groene thee meer tijd in direct zonlicht doorbrengt. Van dit schaduw process is aangetoond dat het de concentraties van L-theanine verhoogt, omdat de plant meer voedingsstoffen aanmaakt om te compenseren voor het verminderde licht.

Een test, bekend als een EEG- of elektro-encefalografietest, kan de elektrische activiteit in onze hersenen meten, zien hoe de alfa-golven in je hersenen toenemen wanneer ze worden gestimuleerd door L-theanine. De aanwezigheid van alfa-golven op EEG-tests duidt op een staat van alertheid.

Buiten een breinboost biedt L-theanine ook tal van gezondheidsondersteunende eigenschappen, zoals in het bijstaan van een goed werkend immuunsysteem.

De beste L-theanine komt uit natuurlijke bronnen, zoals matcha thee

In de afgelopen paar jaar zijn alternatieve energiedranken begonnen met het toevoegen van een dosis L-theanine om de natuurlijke effecten van matcha groene thee na te bootsen; daar moeten goede redenen voor zijn, toch?

Absoluut! Maar simpelweg een L-theanine-extract toevoegen slaagt er niet in de volledige, natuurlijk afgeronde L-theanine-voordelen te bereiken die authentieke Japanse matchathee produceert.

Niet te vergeten dat dit neuroactieve aminozuur harmonieert met andere natuurlijke verbindingen in matcha thee, waaronder polyfenolen, cafeïne en catechines.

Hoge kwaliteit Japanse matcha poeder kan worden beschouwd als een partner in je gezondheid. Het is de meest geconcentreerde bron van L-theanine en naast L-theanine bevat matcha ook andere waardevolle stoffen zoals antioxidanten, die kunnen bijdragen aan de ondersteuning van een gezonde levensstijl.

Bereiden van matcha thee koicha

Veelgestelde vragen over L-theanine

Wat is de beste natuurlijke L-theanine?

De voordelen van L-theanine worden gevonden in matcha thee, iets wat koffie niet kan claimen.

Hoe smaakt L-theanine?

Het is de verbinding die medeverantwoordelijk is voor de hartige/umami-smaak van matcha, en de reden voor een kalme, serene focus wanneer matcha wordt gedronken.

Welke theeën bevatten de meeste L-theanine?

Ook goed om te weten: niet alle theeën bevatten dezelfde niveaus van L-theanine. Zwarte theeën bevatten doorgaans het minst,en in plaats daarvan een hoger cafeïnegehalte.

Aan de andere kant staan groene theeën, maar vooral matcha vanwege de precieze groeiomstandigheden, bekend om het bevatten van tot wel vijf keer de normale niveaus van L-theanine. Één van de aspected die matcha poeder gezond maken.

Hoe werkt L-theanine in de hersenen?

Theanine, ook bekend als L-theanine, is een van de belangrijkste moleculen voor mensen die geïnteresseerd zijn in hersengezondheid, noötropische brandstof en algehele levensduur. L-theanine werkt in de hersenen vanwege de chemische gelijkenis met glutamaat, met zijn vermogen om de bloed-hersenbarrière over te steken.

Kan L-theanine de immuniteit stimuleren?

Er wordt gemeld dat L-theanine kan helpen bij het handhaven van een gebalanceerde immuunrespons. Specifiek kan L-theanine helpen bij het egaliseren van sleutel immuuncellen (Th1, Th2) om infecties te bestrijden, zonder weefselschade te veroorzaken.

Dit wordt ook gesuggereerd als een reden waarom L-theanine mogelijk bescherming biedt aan de lever, mogelijk helpend bij het bestrijden van ontsteking en lage niveaus van antioxidanten.

De essentie

Het zal nu mogelijk duidelijk zijn dat het geen slecht idee is om matcha op te nemen in je dagelijkse routine om te profiteren van het volledige scala aan metabole en cognitieve voordelen, om nog maar te zwijgen van het algehele gevoel van welzijn.

Matcha heeft alle voordelen van L-theanine en meer - zeg vaarwel tegen koffie en drink in plaats daarvan Matcha.

Matcha levert ook een heldere cafeïne-boost zonder de nadelen van koffie. Heb je ooit last gehad van een cafeïne-crash bij koffie of last gehad van koffiejitters? Je hoeft je nooit zorgen te maken over een cafeïne-crash met matcha.

Referenties

  1. Baba, Y., Inagaki, S., Nakagawa, S., Kaneko, T., Kobayashi, M., & Takihara, T. (2021). Effects of l-Theanine on Cognitive Function in Middle-Aged and Older Subjects: A Randomized Placebo-Controlled Study. Journal of Medicinal Food, 24(4), 333–341. https://doi.org/10.1089/jmf.2020.4803
  2. Csupor, D., Boros, K., & Jedlinszki, N. (2016). Theanine and Caffeine content of infusions prepared from commercial tea samples. Pharmacognosy Magazine, 12(45), 75. https://doi.org/10.4103/0973-1296.176061
  3. Gupta, A. (2020). Is Immuno-modulation the Key to COVID-19 Pandemic?. Indian Journal of Orthopaedics, 1-4.
  4. Jakubczyk, K., Kochman, J., Kwiatkowska, A., Kałduńska, J., Dec, K., Kawczuga, D., & Janda, K. (2020). Antioxidant Properties and Nutritional Composition of Matcha Green Tea. Foods, 9(4), 483. https://doi.org/10.3390/foods9040483
  5. Li, C., Tong, H., Yan, Q., Tang, S., Han, X., Xiao, W., & Tan, Z. (2016). L-Theanine improves immunity by altering TH2/TH1 cytokine balance, brain neurotransmitters, and expression of phospholipase C in rat hearts. Medical science monitor: international medical journal of experimental and clinical research, 22, 662.
  6. Nobre AC, Rao A, Owen GN. L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:167-8. PMID: 18296328.
  7. Owen, G. N., Parnell, H., de Bruin, E. A., & Rycroft, J. A. (2008). The combined effects of L-theanine and caffeine on cognitive performance and mood. Nutritional Neuroscience, 11(4), 193–198. https://doi.org/10.1179/147683008x301513
  8. Unno, K., Furushima, D., Hamamoto, S., Iguchi, K., Yamada, H., Morita, A., Horie, H., & Nakamura, Y. (2018). Stress-Reducing Function of Matcha Green Tea in Animal Experiments and Clinical Trials. Nutrients, 10(10), 1468. https://doi.org/10.3390/nu10101468
  9. Unno, K., Furushima, D., Hamamoto, S., Iguchi, K., Yamada, H., Morita, A., Pervin, M., & Nakamura, Y. (2019). Stress-reducing effect of cookies containing matcha green tea: essential ratio among theanine, arginine, caffeine and epigallocatechin gallate. Heliyon, 5(5), e01653. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01653

Vorige Post Volgende Post

Comments 0
Laat een comment achter.
Je Naam:*
Email Adres:*
Je Bericht: *

Let op: comments moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.

* Benodigde Velden